Thursday, December 6, 2007

Need.... Water.... Omega!!

Well hari ani malar ku kana kusut sal internet connection.. sal e-siput ah, arah ku plang kana rista.. bukan bah aku yg technician dorang..

Sadang2 kan menyasakkan aku ani.. MINTA TABAK?!

Anewez tadi aku sambung main game ah, mandi pun alum bah tadi atu main game tia plang.. but wat can do air nada, inda kan aku kan mandi d longkang parit d blakang umah atu??

Eww.. bau udang karing eh..

So i ask my big bro mengambil air, baik jua.. mun inda mencari sungai ku kan mandi.. so within few hours after dat mandi tah ku.. gila eh belum pernah ke menikmati sepunuhnya betapa indahnya saat mandi ani.. nyaman bah rasanya.. haha.. ani pun baru jua ku abis mandi.. sal aku kan jalan huhu..

Wei dash jgn kan trajun.. kamah tu air ah.. biar tia dorang main2 arah air atu, kana ambat tu kang leh indung dorang haha



K lah ani ceta lastnight.. dlm kul 1-2 pagi atu lah, i was hanging out with my cousins n fwens.. then ada tia dis topic that i knew aku soon kana tembak (coz im currently in Business & Finance course.. n typical bruneians.. they think that u know everything..)

They asked me why bruneian malays payah kan maju dorang punya business, kalau maju pun untung sedikit, in the end gulung tikar.. but then chinese kejarangan catu.. (somewhat i feel like its some kind of a racist topic).. so at 1st aku explain lah its all abt in the way of thinking, its the mindset bah..

Terpaksa tah ku menggasak kepala dorang ani.. so aku tanya dorang.. (semua jawapan ku ani aku blurih dari membaca, n meliat2i org ni ah)

"k lah skiranya kamu menyewakan rumah, what will u do with the money?"..

jawapan dorang.. "membasari rumahku and selebihnya enjoylah!! apa lagi.."

"Well u see.. kamu buat perkara yg merugikan bah manakan nada untung... k lemme explain ah.. wat if tani kumpul duit atu n membuat rumah baru utk d sewakan..wat i mean is to use the profit to make/buy another asset (Rumah sewa) so that we can get more.."

"mahal bah, mana ada banyak duit ku berlebih kang tu" jawapan ambok2 pintar ani

Yatah kan di teriaki ni org cani ah.. memanglah nada banyak lebihnya abis atu, but you'll get the money back berlipat kali ganda in time.. inda ku paham dorang ani mau kan angan2 hidup sanang tapi inda mau bersusah2 dulu

U see some new comers as entrepreneurs nowadays dorang work hard for getting the money, udah dpt... on the spot dorang gunakan fully or more than a quarter duit atu utk enjoy.. mana tah kan jua inda banyak untung, baik sudah inda banyak untung atu.. ada yg sampai lingkup atu apa cetanya?

Ada usul businessman kah aku atu? (gambar time livewire business plan thingy)

Well im not saying yatah ganya satu2 factornya tu.. there's more plang.. but wat i said tadi atu is the most common wan, n mebbe ada lagi yg common tapi aku sendiri alum study or menyedarinya.. k lah eh arik2 dah abg ku d bawah ah kan minta bawa berjalan ah..

No comments:

Link Banner

Copy Code: